Środowiskowy Dom Samopomocy
Środowiskowy Dom Samopomocy powstał w 2000 roku, dysponuje 38 miejscami. W grudniu 2014 r. uruchomiono filię ŚDS na ul. Kolejowej 4 docelowo dla 25 osób. Jego działalność finansowana jest ze środków Starosty Powiatu Proszowickiego.
Dom jest placówką wsparcia dziennego dla osób przewlekle chorych psychicznie, niepełnosprawnych intelektualnie (typ AB) oraz dla osób wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych (typ C) niezdolnych do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie.
ŚDS działa przez cały rok, od poniedziałku do piątku, w godzinach 7 30 – 15 30.
Większość uczestników dowożona jest samochodami Caritas.
Celem placówki jest:
- indywidualny rozwój osób niepełnosprawnych,
- zapewnienie użytkownikom oparcia społecznego,
- zaspokojenie potrzeb bytowych i zdrowotnych uczestników,
- wyrabianie nawyków celowego działania,
- umożliwienie rozwoju osobowości uczestników,
- rehabilitacja,
- zapewnienie udziału w zajęciach terapeutycznych.
Podstawą przyjęcia do Środowiskowego Domu Samopomocy jest:
- podanie o przyjęcie do ŚDS,
- skierowanie od lekarza psychiatry lub neurologa,
- aktualne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.
Na podstawie powyższych dokumentów Powiatowe centrum pomocy Rodzinie w Proszowicach wydaje decyzję kierującą do Środowiskowego domu Samopomocy.
Środowiskowy Dom Samopomocy w Proszowicach dysponuje następującymi pracowniami:
Plastyczna i rękodzieła artystycznego
Jest to miejsce, w którym uczestnicy nie tylko rozwijają swoje zdolności plastyczne, ale również zapoznają się z podstawowymi technikami - malarstwem, rysunkiem, tworzą prace przestrzenne. Ich dzieła plastyczne zdobią pomieszczenia Domu. Wykonują również dekoracje świąteczne.
Krawiecka
Uczestnicy uczą się podstaw szycia, haftowania, szydełkowania. Dla urozmaicenia zajęć tworzą również okolicznościowe stroiki, maskotki, wykonują tu różne barwne kompozycje ścienne z wełny, skrawków materiału itp.
Stolarska
Uczestnicy w tej pracowni zapoznają się z obróbką drewna. Uczą się wycinania w drewnie, piłowania, szlifowania powierzchni, lakierowania, wbijania gwoździ. Wykonują ramki do obrazów, kompozycje ścienne i stojące z elementami drewna, półki i inne.
Komputerowa
Uczestnicy zajęć mają możliwość poznania obsługi komputera. Przepisują teksty, tworzą druki na potrzeby Domu, skanują zdjęcia, wykonują okolicznościowe foldery, zaproszenia oraz kartki świąteczne. Uczestnicy mają także do dyspozycji komputerowe gry edukacyjne. W tej pracowni powstaje Kronika ŚDS.
Kulinarna
W tej pracowni użytkownicy uczą się pieczenia ciast, robienia sałatek. Poznają zasady racjonalnego żywienia oraz obsługi dostępnych urządzeń kuchennych. Uczestnicy zajmują się też wyrabianiem masy solnej, z której lepią a następnie wypiekają elementy wykorzystywane do dekoracji.
Ceramiczna
Zajęcia w pracowni ceramicznej wpływają na rozwój inwencji twórczej i wyobraźni uczestników, dają możliwość pracy z odmiennym materiałem, jakim jest glina. Uczestnicy poznają interesujące techniki szkliwienia wykonanych prac oraz zróżnicowane narzędzia do ich wykonywania. Realizowane w pracowni zajęcia uczą zarówno współpracy, jak i pracy indywidualnej, podnoszą sprawność manualną, niwelują napięcia emocjonalne, wyrabiają poczucie estetyki oraz dają poczucie satysfakcji z samodzielnie wykonanego zadania.
Hortiterapii
Hortiterapię można opisać jako „leczenie ogrodem”, ma oddziaływać na zmysły człowieka, takie jak wzrok, słuch, dotyk, węch. Istotnym elementem terapii jest kolor znajdujących się w ogrodzie roślin, ponieważ zdecydowanie wpływa on na nastrój człowieka. Zieleń zwiększa stabilność emocjonalną i sprzyja wyciszaniu emocji.
Realizowane w Ogrodzie Biblijnym prace pozwalają naszym uczestnikom zmniejszyć stres, rozładowują napięcie emocjonalne, uczą podejmowania decyzji, ćwiczą cierpliwość i wytrwałość. Efekty pracy podnoszą samoocenę uczestników i pozwalają cieszyć się z wykonanych zadań.
Hortiterapia to nie tylko prace w ogrodzie, to również wzbogacanie wiedzy o środowisku naturalnym i bioróżnorodności otaczającego nas świata. Prowadzone z uczestnikami zajęcia uczą szacunku dla przyrody i ekologicznego myślenia o Ziemi, jako miejsca, które człowiek dzieli ze zwierzętami i roślinami.
Uczestnicy korzystają z następujących form wsparcia.
- Terapii zajęciowej w pracowniach: kulinarnej, stolarskiej, plastycznej, krawieckiej.
- Zajęć w kąciku komputerowym.
- Zajęć w Ogrodzie Biblijnym.
- Sali rehabilitacyjnej.
- Zajęć relaksacyjnych (np. kącik muzyczny).
- Zajęć teatralnych.
- Zajęć choreograficznych.
- Zajęć grupowych z psychologiem.
- Spotkań społeczności
indywidualnych konsultacji z psychologiem. - Spotkań z oligofrenopedagogiem.
- Pomocy w załatwieniu wielu spraw urzędowych dzięki pracy pracownika socjalnego.
- Indywidualnych konsultacji rodzin uczestników z psychologiem i terapeutami.